Perginya tidak kembali……

Assalamualaikum………………..

minggu lepas,bagi diri ini ada suatu berita yang susah untuk ku terima kebenarannya….

aku tidak menyangka kejadian ini menimpa aku dan keluarga besar ku…

aku masih lagi ingat detik-detik dan saatnya bila aku dikhabarkan berita tersebut…

dan aku masih lagi ingat kepulangan ku ke rumah dari menonton konsert AF5 mggu keempat yang lalu…..

Terngiang-ngiang lagi di benak fikiran ku…

Aku masih lagi mampu ketawa riang, suka baru lepas menonton AF…siap kutuk, mengkritik persembahan mereka….

Di dalam kereta, bersama 2 lagi kawan serumah ku…

ku dikejutkan dengan panggilan yg ringtonenya menandakan bahawa famili ku menelefon….

Aku sangkakan adik ku menelefon beritahu Noni juga turut terkeluar mlm tu…

tapi tidak……………..

aku ingat lagi ayat2 yg terkeluar dr mulut adik ku…

“Long, ko tau citer tak?”

“Citer pe?”

“Pak itam meninggal…………….”

“HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!””

aku meraung sekuat hati di dalam keta….

menangis bagai tak ingat dunia…..

satu-satunya pakcik sebelah emak, yg rapat dgn ku……meninggal….secara mengejut…

“Takkan lah…..ko biar betul ='(……='(”

“Baru je td,dalam tido……kitaorg on the way dtg kl, ko tunggulah”

“bgtau bila dh sampai…….”

Aku menangis bagai nak gila dlm keta, 2 kawanku cuba tenangkan diri ini…”bwk bersabar…”

ku telefon pula hubby, dan bgtau segalanya……….

aku hilang fokus….pandu keta mcm tak betul,tapi ku terus pulang ke rumah..”

pulang ke rumah,tunggu khabar berita dr parents,hubby&family jg juga dlm perjalanan ke kl…

Mengejut…mmg mengejut…

Kali terakhir ku berjumpa arwah, azman b. che mat atau panggilan kami sekeluarga utk dirinya pak itam………bulan lepas,aku menghantar sejumlah duit buat belanja selepas keluar drpd hospital..aku ditemani hubby, pergi, berborak…mcm biasa…

Dan kali terakhir berjumpa, hanya sekejap….sekadar melawat nenek….tiada borak panjang….

Dan sehingga ke hari ini…aku masih lagi dapat mengingat jelas muka arwah sebelum dikapankan….Sedih…pilu..='(mengenangkan dirinya masih muda, meninggalkan mak itam & 4 org anaknya…

Sedih sgt…cara arwah pegi sgt tenang….arwah sepatutnya berangkat ke tanah suci menunaikan umrah…tapi tidak kesampaian….='(

Sebelum arwah masuk tido jam 11.30 mlm tu, arwah berjalan-jalan melawat hampir semua rakan-rakannya,tuk su sekeluarga seperti seolah-olah itu adalah perjumpaan terakhir buat dirinya…..

Sebelum masuk tido juga, arwah bukak bagasi utk ke umrah dan mandi menggunakan sabun yg sepatutnya dipakai di Mekah, utk mandi malam itu………sebelum tido…..muka arwah bersih,janggut,misainya dicukur…seolah-olah ingin memudahkan org memandikannya utk keesokan harinya…

Petang itu juga, arwah minta bnyk betul makanan yang manis2….sedangkan arwah punya penyakit kencing manis…seolah-olah tidak akan merasainya lagi selepas itu…..

Pak itam sudah sebulan banyak termenung, kurang melawak & banyak masa dihabiskan bersama mak itam&nenek di rumah………….

Ya allah, aku teringin kembali ke masa lepas untuk berjumpa,berborak dgnnya…….tapi apakan daya ku….

Aku seakan tidak percaya dirinya kini sudah kembali…..menemuiNya….bersemadi di dalam Bumi….

sedangkan aku masih ingat jelas rupanya…ku kucup mukanya sebelum dikapankan…aku tidak mahu menyesal seumur hidup tidak berpeluang tunjukkan kasih sygku padanya…walaupun selepas dia tiada….

4 org anak yang masih kecil…sudah tidak punya bapa….keempat-empat anaknya tak ubah macam muka arwah…

aku menjadi tempat sandaran mak itam mengadu cerita & meminta tlg…sedih…pilu bila mengingatkan rupa arwah terbujur kaku…muka putih lesi………..sedangkan arwah hitam manis kulitnya & tak reti duk diam orgnya………..

Ya allah, aku percaya..

Dari cerita jiran2 di sekeliling, arwah baik orgnya…tidak berkira…dan ceria orgnya…

Semoga ALLAH mencucuri rohnya di alam sana…..

Pak itam, kalau dapat dgr suara hati nabilah….Nabilah minta maaf atas salah silap nabilah selama ini…Kalaulah nabilah tahu, pak itam nak pergi, mesti nabilah melawat pak itam hari-hari….='( Nabilah akan tlg tgk2 kan mak itam&anak2…..Nabilah nak diaorg rajin blaja,dgr ckp…walaupun diaorg hanya dgr ckp pak itam…Nabilah akan cuba…..='(insyallah…..kita jupe bila sampai masanya…..

Amin…

Al-Fatihah………………….

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s