Banjir kilat..

Hari ini, topik yang menggegarkan satu negara..yang pastinya banjir kilat yang berlaku mlm td…

Pada waktu itu, rasanya ku sedang bersiap untuk keluar mkn malam..dari jam 6 petang lagi aku menunggu, namun..sudahnya,kul 9 lah baru aku makan…Gara-gara hujan…

Aku sendiri perhatikan…hujan yang turun malam td, lain daripada yang lain…seolah-olah hujan yg turun membawa air sgt banyak, berat menimpa bumi…seperti sudah dijangka, ditambah pula dengan detik nurani berkata,”ni esok mesti banjir…”

Pagi ini, di kala bersiap,aku turn on the tv menonton Buletin Pagi (sejak2 keje nie kan, rajin lah plak nk tgk….). Terkejut bila headline kebanyakan newspaper semuanya mengenai banjir kilat..
Teruk sejak 2003…wow!!!kinda surprise….

Sampai sahaja ke ofis, aku baca semua newspaper online…Teruk juga…Tak ketinggalan, gambar2 yang diambil oleh Fotoweb Bernama juga sangat cantik, full compose and literacy as well…(walaupun gmbr banjir, cantik wo!)

And guess what?I found out among those news regarding flash floods…this one really interesting,kelakar pun ada…check it out!

http://www.nst.com.my/Current_News/NST/
Monday/National/20070611075515/Article/index_html

Tetapi, kejadian banjir kilat ni, mengingatkan aku pada banjir di johor early this year….?Adakah disebabkan pengajaran daripada Tuhan?But…i believe….these incidents really related to the Pemanasan Global thingy!seriously…..

Let me search about it first..then,i’ll write on it…

Susah nak dapat kerja?!

Pagi-pagi lagi aku dah tiba di pejabat seperti lazimnya…

Mcm selalu, aku semak e-mail, baca berita online BH, Utusan and of course Bernama.com..

Setelah semua berita dibaca, selalunya aku akan beralih kepada page rencana….

Rencana, penulisan yg mengamalkan bentuk penulisan ‘pyramid’, sememangnya captive dr segi penyusunan ayat…dan sekiranya isu yg dinyatakan betul2 current&menarik, sudah tentu aku baca..

Mcm dlm Utusan, isu yg dibangkitkan adalah mengenai warga cacat termasuklah OKU, yg kini menghadapi kesukaran bekerja walaupun mempunyai kelayakan tinggi….

Antara kecacatan mungkin seperti bisu, cacat anggota dan sebagainya…namun kelayakan yang dimiliki bukan calang-calang…temuduga sampai 10 kali, namun semuanya ditolak…di mana silapnye?

well…jwpn nye senang shj. Mentaliti majikan zaman skrg lain…yang cantik, yang sempurna…itulah yg jadi tatapan masyarakat. Yang tiada apa, belakang kamera sudah…=)

Namun, satu isu yg menarik aku dengar masa melawat nenek ku di hospital hjg minggu lalu…Nenek, sakit2 pun mulut tetap kecoh…maklumlah, dulu pun..nenek jururawat kat HKL…jd hospital tu dh mcm rumah kedua..

Sambil melawat, mata aku meliar kepada persekitaran hospital…org yang dtg melawat, budak2 yg tak reti duduk diam..pesakit yg mcm2 rupa&gaya…& tak ketinggalan, warga asing yang mengelap lantai&cermin tingkap hospital tuh…..

Pada masa yg sama, tuk su ku pun berckp lah…”La ni, laki melayu tu ha…duk berhimpun kat mana tau…..kat pusat serenti.Duk berhimpun pastuh, ramai2 kat hospital ni ha….bukan kerja, masuk wad…susahkan doc,susahkan nurse kat sini. Bukannya nak duk cari kerja kat hospital, bagilah bangla&nepal ni wat keje…org melayu kita mana nk duk lap tingkap skrg kalau mintak keje..memilih!!!”

Ha, org tua bila bercakap…dunno kita nak consider depa bg nasihat ke membebel..hehe…tapi yg pasti ada pengajaran..tul tak?

Ibaratnya, sekarang ni…ada kelayakan ke, takde kelayakan ke…semuanya macam susah nak dapat kerja, nape ek?

Lama kelamaan, aku pun akan menghadapi situasi ini jugak…

Bagiku, prinsip ku tetap sama. Berusaha selagi boleh a.k.a ALL OUT!.aku ni pemalas juga orgnya…tapi, apa yg aku nak,camne cara sekalipun…aku akan usaha dapatkannya!.

Lengkapkan diri sendiri semaksima yang mungkin, bukan cukup2 makan…itu suPer DuPer lah pentingnya…okay?

Memilih?!.Masing-masing ada citarasa, keingingan…Kalau nk pegang jawatan berdasarkan minat tanpa ada rasa mau berusaha atau penat sedikit, tak guna juga…Give&take to urself..Bak kata kwnku,’Slow talk dgn diri sendiri’…Ber alah lah kepada kesusahan yg hanya sekejap, tetapi jaminan kerja tu adalah baik untuk masa depan ….kan berbaloi namanya?!

Renung2 kan…

‘Bukan senang hendak senang, bukan susah hendak susah’

Abbythejournalist