My Boy is 5…

My boy has turned 5 already!

Sungguh sekejapan masa berlalu. Am already being a mother for more than 5 years and two children have even popped out from my womb. Sungguh tidak ku sangka yang aku pernah melaluinya, dan berjaya menempuhinya (of course, dengan bantuan dan sokongan mereka yang tersayang) sekaligus sedang di dalam proses mengenali anakku berdua itu dengan lebih dekat dan membesarkan mereka dengan segala tenaga empat kerat yang ada.

Speaking on my my elder son, Ibu tahu Imran Imtiyaz adalah sebaik-baik aset yang pernah dan akan terus ada dengan Ibu sampai masa Tuhan izinkan kita bersama.

He is not an easy boy, up till today .. but trust me, terlalu banyak perkara tentang kehidupan dan isinya yang boleh kita (yang dewasa) belajar daripada anak ini.

I’ve always tell myself that he is a really special boy, that needs special attention and care, and even special ‘treatment’ from us. Tidak semua orang boleh faham dia dan tidak semua orang boleh terima dia. Justeru, jika ada insan di luar sana, baik kawan-kawan rapat mahupun saudara mara yang boleh ‘adapt’ dengan dia sehabis baik, ia umpama besar rahmat untuk aku sedikit berasa lega.

Ramai yang menasihatkan, just bare with him cause a genius act and born that way. And most of the time, I have always nod to such statement but deep inside my heart, tiada apa yang besar saya minta dari anak ini .. melainkan selalu dikurniakan dan dirahmati kesihatannya dunia dan akhirat.

The rest of many other responsibilities, insyaAllah I am more than happy to accomplish them together with him, slowly.

Sejenis anak yang sifat penyayangnya, sama ‘tinggi’ dengan ‘kenakalannya’. Terus-terusan begini ya anakku.

Jangan pernah goyah dengan ejekan orang, dan sentiasa ingat bahawa di setiap kesusahan yang kita ada or pernah rasa, ada lagi mereka yang di luar sana jauh lebih menderita daripada kita.

As a birthday treat, I’ve decided to bring him back to one of our relative staying far from the KL city on recent long weekend. I’ve planned it precisely so that he will get the fun (as much as he can) and be satisfied being a new-boy-of-5-year-old.

We headed south and yes, as expected, he was the one who loudly cherished every moment playing with my cousins, from the moment he stepped on his foot at the south land.

Tersangat meriah walaupun dalam banyak hal, ‘permainan’ yang jadi gurauan dan ‘pergaduhan’ mereka itu adalah ayam pelbagai jenis jantan dan betinanya, upih pinang, batu, kayu dan segala macam tanah merah yang berselaput.

Dua malam berbumbungkan atap zink bersama dengan sepupu yang lain, aku tahu Imran Imtiyaz tidak puas bermain dan bergaul mesra dengan mereka sebenarnya.

Dan dalam banyak hal, memang Imran la orangnya yang paling bertenaga, paling ceria dan hanya-kong-baterinya-mula-jam-10-malam-sampai-7-pagi.

 

Beginilah pemandangannya, hampir setiap masa. Di luar rumah, berkejaran sesama mereka, jogging di pagi Subuh sehinggalah bermain tarik di kebun kelapa sawit (di sebelah kiri gambar).

The most peaceful and natural way of spending quality time with family, I define this.

There was a session where I brought all the kids and dine out. I had fun watching them eat in so luxurious way, padahal apa yang mereka makan walau hanya hidangan makanan segera called KFC.

Dear son,

I hope you’ll be smiling with me all the way becoming a grown up.

We have so much to tell the world that you’re precious in so many ways, also we have tonnes of love to be shared with the rest of the world.

Therefore, be grateful and always be my side. Forever.

Leave a comment